Εικόνα

Εικόνα

Ενας αρχαίος μύθος αναφέρει:

Αφού οι θεοί δημιούργησαν τον κόσμο, φοβήθηκαν ότι ίσως κάποτε ο Ανθρωπος τους επισκιάσει...


Θέλησαν λοιπόν να κρύψουν κάπου το μυστικό της Αθανασίας,

ώστε ο άνθρωπος να μην το βρει ποτέ και να παραμείνει θνητός και αδύναμος...

Ακούστηκαν πολλές απόψεις...

Η πιο σοφή ήταν να το κρύψουν μέσα στην καρδιά του Ανθρώπου γιατί εκεί δεν θα σκεπτόταν να ψάξει ποτε...

Ετσι και έγινε.


Εκτοτε ο Ανθρωπος αναζητα το κλειδί της αθανασίας οπουδήποτε αλλού εκτός από μέσα του...


Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Η τέχνη του να ζεις τη στιγμή. Φιλοσοφία Ζεν



Η μη διαστρεβλωμένη αντίληψη της πραγματικότητας 
είναι ένα ουσιαστικό στοιχείο 
της εμπειρίας του Ζεν. 

Χαρακτηριστική είναι η συνομιλία 
ενός δασκάλου μ’ένα μοναχό.

Κάνεις ποτέ καμία προσπάθεια να κατανοήσεις την αλήθεια; 

Ναι βέβαια. 

Πως εξασκείσαι;

Όταν πεινάω, τρώω. 

Όταν είμαι κουρασμένος κοιμάμαι.

Αυτό το κάνουν όλοι. 

Μπορούμε να πούμε 
πως εξασκούνται με τον ίδιο τρόπο 
που εξασκείσαι εσύ; 

Όχι. 

Γιατί όχι; 

Γιατί όταν τρώνε, δεν τρώνε, 
αλλά σκέφτονται διάφορα άλλα πράγματα 
ενοχλώντας έτσι τους εαυτούς τους.

κι όταν κοιμώνται, 
δεν κοιμώνται, 
αλλά ονειρεύονται χίλια δύο πράγματα.

Να γιατί δεν είναι σαν εμένα. 


Η ιστορία σχεδόν δε χρειάζεται εξήγηση. 

Ο μέσος άνθρωπος που ωθείται 
από ανασφάλεια, απληστία, φόβο, 

είναι διαρκώς πελαγωμένος 
μέσα σ’ένα κόσμο από φαντασίες
(χωρίς να έχει οπωσδήποτε επίγνωση αυτού), 

όπου ντύνει τον κόσμο με ποιότητες 
τις οποίες προβάλει μέσα σε αυτόν 
και οι οποίες όμως δε βρίσκονται εκεί. 

Το ζεν σκοπεύει στη γνώση 
της ίδιας μας της φύσης.

Αναζητεί το ‘Γνώθι σαυτόν’ 

Αλλά αυτή η γνώση 
δεν είναι η γνώση του σύγχρονου ψυχολόγου, 
η επιστημονική γνώση του γνώστη-νου, 
που γνωρίζει τον εαυτό του σαν αντικείμενο. 

Η γνώση του εαυτού στο Ζεν 
είναι γνώση 
που δεν είναι διανοητική, 
που είναι μη αποξενωμένη,

είναι πλήρης εμπειρία 
που ο γνώστης και το γνωστό γίνονται ένα.


Οπως είπε και ο Σουζούκι

’Η βασική ιδέα του Ζεν 
είναι να έρθεις σε επαφή 
με τις εσωτερικές λειτουργίες του είναι σου, 

και να το κάνεις αυτό  
με τον πιο άμεσο δυνατό τρόπο, 
χωρίς να καταφύγεις σ’οτιδήποτε εξωτερικό ή επιπρόσθετο. 

Αυτή η ενόραση στην ίδια σου την φύση, 
δεν είναι διανοητική, 
δε στέκεται απ’έξω, 
αλλά όντας εσωτερική, μέσα-είναι εμπειρική. 

Αυτή η διαφορά 
ανάμεσα στη διανοητική και στην εμπειρική γνώση 
έχει κεντρική σημασία για το Ζεν 

και, ταυτόχρονα , 
αποτελεί μια απ’τις βασικές δυσκολίες του δυτικού μελετητή 
στην προσπάθεια του να κατανοήσει το Ζεν. 


Ζεν και ψυχανάλυση. 
Erich From.Εκδόσεις Μπουκουμάνη.


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου